شاید برای توضیح مشاوره و مشاورهی تلفنی بهتر باشد که به ابتدای رواندرمانی بازگردیم. مشاهدهی اعتراف در دین مسیحیت برای فروید جالب شد. فردی کنار یک اتاق تاریک مینشیند و بدون دیدن فرد مقابل دربارهی کارهایی که کرده صحبت میکند و آمرزیده میشود گویی بیان درد و گناه برابر با بخشیده شدن بود. این شاید طرح اولیهی رواندرمانی بوده است. رواندرمانی ابداع شد چرا که به این پی برد که گاهی آدمی تنها نیازمند یک گوش شنوا بدون هیچ قضاوتی است، امروزه با بالا رفتن سرعت تکنولوژی آدمها روزبهروز از هم دورتر میشوند و فرصتی برای بیان بار مشکلاتی که به دوش میکشند ندارند. فرصتی برای مراجعهی حضوری به یک روانشناس هم ندارند. تنها راه باقی مانده برای کاهش این تنشها تلفن است یک تلفن و یک صدایی که آماده است تا خستگیهای فرد را بشنود. مشاورهی تلفنی در شرایط معاصر تنها راه ارتباطی با فردی دیگر است تا بدون هیچ قضاوتی ما را بشنود و با ما همراه شود. گاهی ما از اتفاقاتی که میافتد آگاهیم ولی نمیتوانیم آن را ببینیم، نگاهی دیگر مسیر زندگی مان را از دور رصد میکند و گرههای این راه پر فراز و نشیب را به ما میگوید. در این فضای پر سرعت زندگی خانوادههایی را میبینیم که فرصتی برای همصحبت شدن با هم نمییابند و تنها تکنولوژی خلأهای بین آنها را پر کرده و نقش یک مشاوره خانواده در اینجا میتواند پیدا کردن راهی برای ارتباط میان اعضای خانواده باشد. مشاور به فرد کمک میکند تا بر وقایعی که برایش اتفاق میافتد بینش یابد. در حقیقت سرمنشا تمام رفتارها و عکسالعملها در خود ماست و آگاهی از آن شجاعت و جسارت میخواهد. ما میتوانیم به یاری یک همراه و انتخاب یک مشاور خوب در هرجا به تفکرات خود بینش یابیم و بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم.
حال به این بپردازیم که مشاور تلفنی اصلا جوابگوی نیاز انسان است؟
در روانکاوی کلاسیک، فروید روی یک صندلی پشت تختی مینشست و بیمار روی آن تخت دراز میکشید و معتقد بود با ندیدن درمانگر بیمار با ناخودآگاه خود ارتباط بیشتری برقرار میکند. در مشاورهی تلفنی این اتفاق میافتد. فرد بدون دیدن طرف مقابل تنها روی مشکلاتش متمرکز میشود، شرط اصلی در مشاورهی تلفنی تعهد دو طرفه است، تعهد مراجع و رواندرمانگر یا مشاور که با هم در یک بازهی مشخص زمانی بر سر مشکلی تمرکز کنند. درمانگر و مشاور میخواهد به مراجع آموزش دهد که بتواند دربارهی فکر خود فکر کند. در مشاورهی تلفنی آنچه اهمیت دارد صدا است. صدا احساس فرد را با خود همراه دارد و با صداست که یک مشاور تلفنی درمییابد که مراجع آشفته است یا مضطرب، غمگین است یا مستأصل و این امر نبود ارتباط چشم در چشم در مشاور تلفنی را جبران میکند.
انسان از ابتدای تولد نیازمند یک «دیگری» است تا او را بفهمد و به آشفتگیهایش معنا دهد، این امر میتواند با یک تلفن هم اتفاق افتد و گوش شنوایی برای شنیدن این آشفتگیها پیدا کرد.
نویسنده : روانشناس مانا علوی
شما میتوانید با نویسنده این مقاله همچنین مشاوران دیگر از طریق اپلیکیشن تلیار صحبت کنید
لینک دانلود: اپلیکیشن تلیار رسانه همراه مشاوره و روانشناسی